Rammer
STUs lokaler består af et stort højloftet fællesrum med køkken og udsigt til skoven. I begge ender er der indrettet undervisningslokaler, hvor hver elev har sin egen faste arbejdsplads med mulighed for anvendelse af IT. Undervisningslokalerne er indrettet således, at de unge kan skærmes, i det omfang det ønskes. Vi har desuden fysiklokale, forskellige værksteder, boldbane, ridebane, mountainbikebane og direkte adgang til skov. Søgården råder endvidere over en lejrskole ved Lejre Vig, hvor der er mulighed for forskellige vandaktiviteter som f.eks. kano og kajak.
Faglig fordybelse
Alle elever tilbydes en struktureret og individuelt tilrettelagt faglig undervisning, hvor den unge har mulighed for at gå til prøve på 9. og 10. klasses niveau i alle fag. Vi har desuden et godt samarbejde med VUC, hvor den unge med støtte kan læse HF enkeltfag. For de elever, der trives bedst med en mere praktisk tilgang til det faglige arbejde, tilbydes en mere hverdagsrelateret undervisning. Tilegnelse af diverse kursusbeviser er også en mulighed som f.eks. truckbevis og traktorkørekort og hygiejnecertifikat.
Linjefag
STU-elever vælger sig ind på et linjefag, der forløber 1-2 dage om ugen af års varighed. Udover nedenstående linjer kan den unge vælge forskellige valgfag og projektforløb, der typisk har en varighed på 2-3 måneder. Der er en bred vifte af forskellige hold, som f.eks. madkundskab, metal og træværksted, fitness og idræt, håndarbejde, it mm.
Adventurelinjen
På denne linje tilegner eleverne sig viden og færdigheder indenfor friluftlivsliv og sport. Det kan være undervisning i lejrliv, mad over bål og overnatning under primitive forhold. Der indgår også en masse praktisk viden, kunnen og inddragelse i planlægning, for at turen bliver en god oplevelse. Hvilke adgangsforhold er der, der hvor vi gerne vil hen, hvad skal vi spise, hvor meget udstyr, mad og vand er det nødvendigt vi tager med? Hvordan forholder vi os til vejr og årstid, ikke mindst hvis det skifter undervejs? Hvilke aktiviteter kan vi lave, mens vi er der? Disse er helt centrale spørgsmål, som eleverne lærer at tage stilling til. Vi tager gennem tiden i linjefagsforløbet på forskellige ture. Det kan være dagsture eller længere ture med overnatning f.eks. kanotur eller vandring i Danmarks/ Europa. Udover klassisk friluftsliv er der også fokus på mere sportsrelaterede aktiviteter som f.eks. mountainbike, klatring, kano og kajak. Søgården ligger lige ved et af Sjællands bedste mtb. spor og vi råder over egen dirt jumb/mtb. teknikbane samt cykler, kano og kajakker.
Indholdet på adventurelinjen tilpasses elevernes interesser og niveau samtidig med, at der lægges op til at man udfordrer sine grænser og forestilling om egen evner. Adventurelinjen er ligeledes et hyggeligt kammeratskab, hvor vi er sammen om oplevelser primært i det fri.
Det overordnede mål for adventurelinjen er at styrke den personlige udvikling og udfordre egne grænser fysisk og mentalt. Samtidig kan eleverne tilegne sig en lang række færdigheder inden for friluftsliv og sport.
Hestelinjen
Søgårdens hestelinje er for at alle, der har lyst til at beskæftige sig med heste, og det er uanset hvilket niveau eleverne befinder sig på. Søgården råder over 5 heste, og man kan som en del af et STU-forløb vælge sig ind på Hestelinjen, men det er også muligt at vælge hest og ridning som valgfag. Der kan endvidere tilrettelægges mere individuelle forløb med hesteassisteret udvikling for elever, som kunne have et ønske om dette.
I arbejdet med hestene vægtes kontakten og omgangen med hestene som det primære. Det er kontakten og relationen i samarbejdet mellem eleverne, hestene og personalet, der bygges på.
Dette gøres I aktiviteter som f.eks.:
- Horsemanship (evt. med gæsteunderviser)
- Agility (opstille vores egen bane)
- Daglig pleje og velvære (ordne stald, fodring, massage, orm, tænder, gæsteundervisere, dyrlæge, smed)
- Linjefagsture med overnatning
- Ponygames
- Kvadrilleridning
- Pasning af udendørsarealer omkring hestene
- Undervisning af gæstelærere
- Besøge andre områder af hesteverdenen f.eks. stutteri, vilde heste reservat
Arbejdet med hestene foregår i stalden, skoven, folden og ved striglebommen, med hensyntagen til sikkerheden omkring elever og heste.
Friluftsliv
På Friluftsliv lærer eleverne forskellige færdigheder inden for basis lejrliv, og hvordan man begår sig i naturen.
I undervisningen vil eleverne opnå færdigheder og inspiration til selv at tage på tur. De vil lære om, hvordan man pakker en rygsæk, påklædning, navigation og samarbejde. En vigtig del af friluftsliv er, at vi hjælper og støtter hinanden. Det sociale samspil har høj prioritet, og eleverne vil være en del af lejrliv og fælles oplevelser. Sammen med andre unge, med eventyr i blodet, kommer eleverne til at lære at læse kort og kompas, klatre i træer, rappelle, vandre og overnatte i naturen. Vi er på vandreture i skov, ved kyst og langs bæk og å.
Naturen byder på udfordringer hele året rundt. Vi tager på flere overnatningsture, både i sommerhalvåret og i det sene efterår. Vi har i løbet af året 2-3 overnatninger i shelter, lavu eller telt og laver vores mad over bål eller på trangia. Hver forår tager vi på en linjefagstur af 4-5 dages varighed. På vores ture søger vi både indenlands og udenlands.
Mad med Mere
Linjefaget ’Mad med Mere’ er lige præcis mad med mere. På denne linje laver vi forskellige retter hver uge, vi og har delt året op i perioder, hvor vi arbejder med forskellige madtraditioner, madmode og madkulturer. ”Med mere” er alt det andet, der også hører med maden, som f.eks. forskellige kulturelle madoplevelser.
Vores perioder er delt op alt efter hvilke typer madvarer, vi kan få den givne årstid, men også hvilke traditioner der ligger til årstiden. Vi arbejder blandt andet med det ny-nordiske køkken. Hvad er det for noget, og hvorfor har det haft sådan en stor indflydelse de sidste 15 år?
På Mad med Mere får eleverne mulighed for at tage et hygiejnebevis, da god hygiejne er en forudsætning for at arbejde i et køkken.
Linjen har desuden linjefagsture i løbet af skoleåret. Turene går typisk til steder i Danmark, hvor vi kan udforske lokale madtraditioner og kulturelle oplevelser. Her har vi blandt andet besøgt en vingård på Sydfyn, været på surdejsbagekursus i Thy, besøgt lokale mad- og kulturgårde på Bornholm og været på østerssafari på Rømø. Vi tager også ture til udlandet, hvor vi b.la. har været i Italien på kokkeskole.
E-sportslinjen
På denne linje tager vi udgangspunkt i spillet CS:GO. E-sportslinjen er for alle, både begyndere og de mere øvede. Ud over spillets tekniske færdigheder er der også et tydeligt fokus på sociale kompetencer og det at kunne samarbejde som hold. På E-sportslinjen arbejdes der med følgende kompetencer og færdigheder:
- Teambuilding - Lege til at styrke fællesskabet på holdet
- Kommunikation - Øvelser i kommunikation, både i spillet, men også i øvelser og lege udenfor spillet
- God etik - I online spiluniverset (Eksempelvis snakke om hvordan sproget kan være online, og hvordan vi kan være med til at skabe en bedre spilkultur for sprog og måde vi spiller sammen på)
- Strategier og planlægning som hold - I spillet
- Tekniske egenskaber - I spillet
- Sund Gaming - Kost og motions indvirkning på koncentration og præstationsevne i forhold til Gaming
Maskin- og landbrugslinjen
På denne linje arbejder eleverne med maskiner og landbrug. Søgården har landbrugsjord samt får og heste, som eleverne er med til at passe. Reparation og vedligeholdelse af maskiner er en del af undervisningen, og eleverne får mulighed for tilegne sig diverse kompetencebeviser f.eks. svejse- og minilæsserkursus. Det er også muligt at tage et traktorkørekort som en del af linjefaget. Undervisningen på denne linje har fokus på en praktisk tilgang til undervisning og målet er, at eleverne tilegner sig kompetencer og færdigheder, der bidrager til, at eleven komme tættere på arbejdsmarkedet indenfor landbrug og maskinkørsel.